Els reptes del sector energètic, tema central del V Simposi Acadèmic Internacional de la Càtedra de Sostenibilitat Energètica de l’IEB
dimarts, 31 de gener de 2017

La Càtedra de Sostenibilitat Energètica de l’IEB celebra, el proper dimarts 7 de febrer, el seu V Simposi Acadèmic Internacional sota el títol ‘Challenges for the Energy Sector’, en el que quinze investigadors analitzaran els principals reptes de futur que enfronta el sector energètic, centrant-se en l’àmbit econòmic i del disseny de polítiques. La trobada servirà per examinar els últims desenvolupaments tecnològics del sector, la nova configuració dels mercats i els objectius de futur del sector energètic en matèria de sostenibilitat.

L’investigador de la Durham University Business School, Tooraj Jamasb, i el professor de la New York University, Luís Cabral, seran els principals ponents de la jornada. El professor Jamasb serà l’encarregat d’obrir les sessions, amb una presentació en la que parlarà sobre les xarxes intel·ligents de distribució elèctrica i els nous models de negoci per països en desenvolupament. La seva xerrada arribarà després de la presentació de la jornada a càrrec de la directora de la Càtedra i investigadora de l’IEB, María Teresa Costa Campi. Per la seva banda, el professor Cabral tancarà la jornada analitzant les últimes novetats en l’àmbit de l’organització industrial i la seva aplicació al sector energètic.

La primera taula, ‘Reptes tecnològics al sector energètic’, serà l’espai d’anàlisi sobre les necessitats tecnològiques que requereix el sector energètic per a facilitar la transició cap a un model econòmic menys depenent de les energies fòssils. A través de tres presentacions, es mostraran els resultats de l’impacte de l’efecte rebot en la millora de l’eficiència energètica, la interacció en l’ús de combustibles fòssils i energies renovables, i l’anàlisi econòmic d’una de les tecnologies que més reptes presenta, com és la captura i emmagatzematge de carboni.

La taula ‘Energia i mercats’ estarà dedicada al disseny i modificacions dels mercats que provoca la implantació de sistemes energètics amb una menor incidència de recursos fòssils. En aquesta segona taula l’objecte d’examen seran els mercats, que creixen en l’àmbit dels serveis de gestió de la demanda per abastir de flexibilitat el sistema i oferir avantatges en termes de sostenibilitat. D’altra banda, els mercats d’emissions de CO2 i el seu rol en el desenvolupament tecnològic també seran analitzats.

Finalment, l’última taula titulada ‘Energia i política mediambiental’ plantejarà els reptes reguladors i polítics que presenta l’arribada a un model energètic sostenible. Reptes que impliquen tant a les autoritats com a la societat per a intentar trobar l’equilibri òptim entre el cost de l’energia i el grau de sostenibilitat. Per fer-ho, s’analitzaran diverses mesures per a la promoció de les renovables en diferents països (Espanya, Alemanya i França), i el seu impacte en els consumidors.

El V Simposi de la Càtedra de Sostenibilitat Energètica començarà a les 8:00 i es celebrarà a l’Auditori del Parc Científic de Barcelona (Universitat de Barcelona).