Càtedra de Sostenibilitat Energètica DE LA UBThe Chair in Energy and Environmental Sustainability

Funseam

Objectius

La Càtedra de Sostenibilitat Energètica de la UB té com a missió fomentar la investigació en els aspectes econòmics, mediambientals i socials relacionats amb la producció, el subministrament i l'ús de l'energia necessària per mantenir el desenvolupament i benestar socials. Persegueix els següents objectius:

1. Desenvolupar un programa d'investigació en matèria energètica i ambiental.
En aquest sentit, des de la Càtedra es desenvolupen diferents línies d’investigació on destaquen els temes del I+D en el sector energètic, la eficiència energètica, mercats energètics, energies renovables, transport i distribució elèctrica i gasista i regulació energètica en general.

2. Impulsar la recerca en matèria energètica i ambiental a traves d’un grup permanent de recerca.
En aquest sentit, al 2014 es va crear el Grup de Recerca Emergent en Sostenibilitat Energètica reconegut per la Generalitat de Catalunya (2014 SGR 531), que reconeix la excel•lència de la investigació que es porta a terme i el dota de reconeixement institucional.

3. Impulsar el debat científic a través del programa de seminaris i professors visitants relacionats amb l'activitat de la Càtedra.
Destacar l’enorme tasca realitzada per la Càtedra en aquest sentit a traves del programa de seminaris i professors visitants en el qual ja han participat més de 25 professors d’universitats nacionals i internacionals de rellevància.

4. Treballar en un marc internacional en col•laboració amb universitats i centres d’investigació i recerca d’energia de reconeguda qualitat científica.
Creació de xarxes de col•laboració amb universitats com l’Erasmus University of Rotterdam, així com la Warwick Business School. A més, participació en projectes d’investigació internacionals.

5. Impulsar la publicació de treballs de recerca en revistes del JCR temàticament relacionats amb la Càtedra.
El grup de recerca publica de forma recurrent des del seu inici en revistes referenciades al Journal Citation Report.

6. Organitzar congressos científics internacionals en relació amb l'activitat de la Càtedra.
S’organitza anualment un Simposi Acadèmic Internacional amb un èxit destacable, contant amb la participació d’experts de referencia en temes de sostenibilitat i energia del món acadèmic.

7. Publicació de monografies en relació amb l'activitat de la Càtedra.
La Càtedra ha publicat el llibre Inversió Estrangera i Sector Energètic a Llatinoamèrica, editorial Civitas.

El grup s’ha posicionat com una institució d'alta qualitat investigadora amb reconeixement científic internacional, de manera que els projectes i els membres del seu equip reuneixen les condicions d'exigència d' ICREA (Institució Catalana d'Investigació i Estudis Avançats) i del Pla Nacional d'Investigació Científica, Desenvolupament i Innovació Tecnològica. La seva obra científica respon als criteris d'exigència de les revistes acadèmiques reconegudes en el JCR (Journal Citations Reports).

La rendició de comptes anual de l'activitat científica desenvolupada pel grup conté, necessàriament, l'acceptació d'articles en revistes reconegudes pel JCR, com a indicador de qualitat de la investigació realitzada en la Càtedra, així com una relació raonable de participacions en congressos i workshops internacionals acreditats.

Aquesta Càtedra, dirigida per la catedràtica María Teresa Costa Campi i adscrita a l' IEB, és fruit d'un conveni entre la Universitat de Barcelona i la Fundació per a la Sostenibilitat Energètica i Mediambiental (FUNSEAM), integrada per la Fundació Repsol, Enagás, Fundació ACS, CEPSA, CLH, Endesa, Gas Natural Fenosa i EDP renováveis.

Temes d'Investigació

Actes